• Plán práce ŠKD pre školský rok 2020/2021

        •                         Celoročný rozpis činnosti ŠKD,  Základná škola s materskou školou,

                                                                         Omšenie 629

           

                                                                                                    Školský rok 2020/2021

           

          Plán činnosti:

                   1. Analýza činnosti v ŠKD.

                   2. Hlavné úlohy pre školský rok 2020/2021.

                   3. Realizácia hlavných úloh v jednotlivých oblastiach výchovy.

                   4. Pedagogicko – organizačné zabezpečenie hlavných úloh:

                                          a) štruktúra ŠKD

                                          b) úlohy vychovávateľky

                                          c) vedenie dokumentácie a plánovanie

                                       d) časový plán činnosti ( viď. príloha plán ŠKD)

                                          e) kontrola a hodnotenie

                                            f) vzdelávanie

           

          1. Analýza činnosti v ŠKD

           

                       V školskom roku 2019/2020 navštevovalo ŠKD v raňajšom 20 detí a v popoludňajšom 36 detí. Deťom sa venovala vychovávateľka Renáta Marčeková. Výchovno-vzdelávacia činnosť sa uskutočňovala v súlade s plánom VVČ ŠKD podľa tematických oblastí výchovy, vyplývajúcich z Výchovného programu ŠKD. Rôznorodé činnosti pomáhali uspokojovať, kultivovať a rozvíjať individuálne potreby a rozmanité záujmy detí.  Jednotlivé úlohy sa plnili počas celého školského roka.

           

          2. Hlavné úlohy :

          Hlavným poslaním školského klubu je prispievať k utváraniu čoraz lepších predpokladov na všestranný a harmonický rozvoj osobnosti žiaka.

          Úlohy ŠKD nadväzujú na plán hlavných úloh školy:

          • Na začiatku školského roka oboznámiť žiakov so školským poriadkom, vnútorným poriadkom ŠKD, s pokynmi BOZP.
          • Cieľavedome rozvíjať jednotlivé tematické oblasti výchovy k osvojovaniu nových vedomostí,   tvorivého myslenia a tvorivého prístupu k práci, k svetu, k ľuďom.
          • Zvýšenú pozornosť venovať deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia.
          • Vychovávať deti k vzájomnému porozumeniu, pomáhať slabším, formovať kladné medziľudské vzťahy bez násilia.
          • Venovať pozornosť prevencii agresívneho správania a šikanovania.
          • Zamerať výchovu k zodpovednosti za svoje správanie a osobné postoje k okoliu, k tolerancii.
          • Zabezpečiť pokojnú pracovnú atmosféru a vytvoriť podmienky na dokončenie každej činnosti                                                                                             
          • Do činnosti zaradiť prácu s počítačom (IKT), vedieť bezpečne využívať internet (mediálna výchova)
          • Plniť úlohy environmentálnej výchovy počas vychádzok a pobytu v prírode, venovať pozornosť dopravnej výchove, zdravému životnému štýlu a ďalším témam ako je boj proti obezite, globálne rozvojové vzdelávanie, či finančná gramotnosť.
          • V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa zabezpečovať aktivity, ktoré sú zamerané na prevenciu rizikového správania, odstraňovať rasizmus a nenávisť medzi deťmi.
          • V príprave na vyučovanie dôsledne viesť deti k samostatnosti, zodpovednosti, správnosti pri písaní domácich úloh.
          • Spolupracovať s triednymi učiteľmi pri riešení výchovno – vzdelávacích problémov detí
          • Rozvíjať estetické zručnosti, viesť deti k vytváraniu a udržiavaniu estetického prostredia, úprave tried a priestorov ŠKD.
          • Venovať pozornosť šetreniu inventára ŠKD, zabrániť jeho ničeniu.
          • Zabezpečiť prevádzku a pestrú záujmovú činnosť počas prázdnin.

           

          3. Realizácia hlavných úloh v jednotlivých oblastiach výchovy:

          Výchovno-vzdelávacia činnosť sa riadi výchovným programom ŠKD, ktorého súčasťou sú: výchovný plán, výchovné osnovy a výchovné štandardy, ktoré sú rozpracované vo Výchovnom programe ŠKD.

          Obsah výchovno-vzdelávacej činnosti v školskom klube je konkretizovaný do týchto okruhov:

          • odpočinková a rekreačná činnosť (vrátane TOV)
          • príprava na vyučovanie

             Odpočinkové činnosti: slúžia k zabezpečeniu potrebného kľudu po vyučovaní a obede. Môžu to byť činnosti ako: - počúvanie CD (hudba, rozprávky), čítanie časopisov a kníh, sledovanie rozprávok, rozhovor s priateľom, kreslenie na voľnú tému, stolné a spoločenské hry podľa vlastného výberu, odpočinok na koberci, tematické hry a pod., alebo súvisiacich s voľným pohybom – prechádzky do prírody, dediny a pod.

             Rekreačné činnosti: prispievajú k odstráneniu únavy z vyučovania a regenerujú telesnú a psychickú výkonnosť žiaka. V prevažnej miere sa tieto činnosti viažu aj na zmenu prostredia, mimo priestorov školy. Jedná sa hlavne o pobyt v prírode, športové, spontánne aj organizované aktivity, rôzne druhy hier, pohybové, tanečné, hudobné aktivity a pod.

             TOV: Sú dôležitejšou súčasťou výchovy vo voľnom čase. Majú silný vplyv na rozvoj osobnosti a aj správnu spoločenskú orientáciu. Podieľajú sa na vytváraní životného štýlu človeka.

           

               Do plánov výchovno-vzdelávacej činnosti bude vychovávateľka zaraďovať všetky tematické výchovné oblasti (TOV) a pravidelne ich striedať.

          1.   V spoločensko-vednej oblasti:

          Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

          • spolurozhodovať o živote v skupine,
          • rozvíjať základy zručností seba hodnotenia, seba riadenia, seba motivácie a empatie,
          • prejavovať úctu k rodičom, starším osobám,
          • prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím,
          • pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd,
          • posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti,
          • kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa,
          • vedieť vypočuť opačný názor, - využívať všetky dostupné formy komunikácie,

           

          1. Esteticko-výchovnej oblasti

          Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

          • učiť vnímať krásu v umení, literatúre, hudbe i v každodennom živote,
          • rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností,
          • prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia,
          • podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v oddelení,
          • využívať rôzne výtvarné techniky k stvárneniu svojich predstáv, pocitov, fantázie, tvorivosti,

           

          1. Pracovno-technickej oblasti

          Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

          • utvárať kladný vzťah k práci, rozvíjať základné seba obslužné a hygienické návyky
          • vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele,
          • rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu,
          • vedieť spolupracovať so skupinou,
          • rozvíjať základy manuálnych a technických zručností,
          • získavať základy zručností potrebných pre praktický život.
          • dbať na bezpečnosť pri práci

           

          1. Prírodovedno – environmentálnej oblasti

                      Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

          • pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia,
          • rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia,
          • oboznámiť sa so zákonitosťami prírody,
          • rozvíjať pozitívny vzťah k prírode,
          • pracovať s odbornou a populárno-náučnou prírodovednou literatúrou

           

          1. Telovýchovnej, zdravotnej a športovej oblasti:

                      Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

          • rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom,
          • pochopiť škodlivosť fajčenia alkoholu a iných drog,
          • pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia, 
          • poznať základné princípy zdravého životného štýlu.
          • rozvíjať kolektívnosť, družnosť, čestnosť a disciplínu pri hrách
          • rozvíjať pohybové schopnosti a zručnosti

           

          1. Vzdelávacej oblasti:

                      Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

          • rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie,
          • rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa,
          • získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov,
          • získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu.
          • utvrdzovať učivo zábavnou a hravou formou pomocou didaktických hier a správnej 
          • motivácie
          • využívať didaktickú techniku, kvízy, súťaže, encyklopédie a náučnú literatúru,

           

          4. Pedagogicko–organizačné zabezpečenie hlavných úloh:

              Štruktúra ŠKD

               Školský klub detí je školským zariadením pre výchovu detí v čase mimo vyučovania. Plní úlohu pedagogickú a sociálnu. Vytvára podmienky pre pozitívne využívanie voľného času, rozvíjanie záujmov, smeruje k zdravému telesnému, duševnému vývinu a k ochrane detí pred negatívnymi vplyvmi vonkajšieho prostredia. Školský klub detí v školskom roku 2020/2021 tvorí raňajšie oddelenie a poobedňajšie oddelenie. Zloženie v oddelení tvoria deti 1.- 4. ročníka ZŠ.  Je umiestnený na poschodí v priestoroch základnej školy. Na svoju činnosť využíva triedu určenú pre ŠKD, v ktorej sa realizuje činnosť  oboch oddelení. Trieda je vybavená zodpovedajúcim nábytkom, kobercom, pomôckami, spoločenskými a didaktickými hrami, stavebnicami, hračkami. Podľa potreby sa využívajú počítače, ktoré sa nachádzajú v triede, dataprojektor- súčasť vybavenia, telocvičňa, multifunkčné ihrisko a vonkajší areál školy, detské ihrisko. Výchovno-vzdelávaciu činnosť s deťmi vykonáva 1 kvalifikovaná vychovávateľka.

          Režim dňa:

          Ranná ŠKD:

          06,30 – 07,45 hod. oddychová, relaxačná

           Popoludňajšia ŠKD:

            11,40 – 12,35 hod. hygienické návyky, odpočinková a relaxačná činnosť

           12,35- 13,30 hod. obed

           13,30 – 15,00 hod. rekreačná činnosť a TOV

          15,00 – 15,30 hod. vzdelávacia oblasť – príprava na vyučovanie

           

          Organizačná štruktúra:

          oddelenie ranná a popoludňajšia prevádzka: Renáta Marčeková   1A, 2A, 3A, 4A

           

          Záujmová oblasť:

          Renáta Marčeková - Šikovníček

           

          Vedenie dokumentácie:

          Vychovávateľka v oddelení vedie dokumentáciu:

          1. eTriedna kniha (www.skolanawebe.sk)
          2. Osobný spis dieťaťa,
          3. Rozvrh týždennej činnosti
          4. Plán výchovno-vzdelávacej činnosti (mesačný)

          Ďalšia dokumentácia

          1. Plán práce
          2. Žiadosť o prijatie dieťaťa do ŠKD
          3. Rozhodnutie o prijatí dieťaťa do ŠKD

           

          Úlohy vychovávateľky:

          - dodržiava denný režim a plní plán činnosti v súlade s psychohygienickými zásadami

          - vedie dokumentáciu o činnosti oddelenia

          - spolupracuje s učiteľmi 1.-4. ročníka a  rodičmi

          - zabezpečuje nákup pomôcok, materiálu, hračiek a pod.

          - vykonáva pedagogický dozor v ŠJ a v priestoroch školy

          - zúčastňuje sa odborných seminárov a školení pre vychovávateľky

          - dopĺňa si svoje vedomosti štúdiom odbornej literatúry a časopisov

           

          Kontrola a hodnotenie:

          - priebežne kontrolovať dodržiavanie plánu,  aktualizácia a zaznamenávanie zmien

          - ďalšie úlohy podľa plánu školy

           

          Vzdelávanie:

          Plán profesijného rastu

          Renáta Marčeková

                 - štúdium odbornej literatúry

                 - účasť na webinároch a školeniach

           - sledovanie informácií na www.minedu.sk, www.ucimenadialku.sk, www.statpedu.sk

                 - vzájomná komunikácia s inými vyučujúcimia s rodičmi

           

           

           

           

           

           

          V Omšení, 02. 09.2020                                    Vypracovala : Renáta Marčeková

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Prílohy:

          č.1 Plán klubových  akcií

          č. 2 Tematické výchovné oblasti (TOV)

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Príloha č. 1

           

          Plán klubových akcií ŠKD, Omšenie 629,  ako súčasť ZŠ s MŠ, Omšenie 629,

          v školskom roku 2020/2021

          –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

           

          September

          • Slávnostné uvítanie prvákov a nových žiakov do ŠKD
          • Poučenie detí o bezpečnosti a správaní sa v priestoroch školy, mimo školy a dodržiavanie školského poriadku ŠKD.
          • Pravidlá ŠKD.
          • Hry vonku, sledovanie zmien prírody.

          Október

          • Súťaž o najkrajšieho šarkana.
          • Téma,, Jeseň“ – kreatívne výtvarné techniky.
          • Tekvičkovo – najkrajšia tekvička.
          • Deň jablka – výstava.
          • Úcta k starším – rozhovor, darčeky.

          November

          • Moja rodina, rodokmeň – rozhovor.
          • Môj priateľ – vážiť si ľudí okolo seba.
          • Advent – rôzna tvorba, rozhovor.                                                                                                                         

          December

          • Mikulášska a vianočná tematika, vianočné ozdoby – tvorivá dielňa.
          • Zdobenie vianočného stromčeka.
          • List Ježiškovi.
          • Vianočná akadémia – výzdoba.

          Január

          • Hry na snehu – bodovanie, sánkovanie, stavby zo snehu.
          • Fašiangy – ľudové tradície – karneval (príprava masiek, prehliadka, diskotéka)
          • Starostlivosť o vtáctvo – kŕmenie.
          • Hodnotíme polrok.

          Február

          • Fašiangy – ľudové tradície – karneval (príprava masiek, prehliadka, diskotéka)
          • Tradície – fašiangové zvieratá.
          • Srdiečkovanie - Valentín

          Marec

          • Marec mesiac knihy.
          • Najkrajšia kraslica, zajac a kuriatko – výtvarná súťaž
          • Jar – rôzne výtvarné techniky, skrášlenie okolia.
          • Deň učiteľov.

          Apríl

          • Mesiac lesov – chránime si prírodu.                                 
          • Čaro odpadu – rozvoj fantázie.
          • Deň zeme – úprava a skrášľovanie životného prostredia.
          • Dopravná výchova.

          Máj

          • Deň matiek – príprava darčekov pre svoje mamy
          • Semaforík – dopravná súťaž
          • Športové popoludnie – súťaže, vyhodnotenie

          Jún

          • Deň detí – zábavné popoludnie (kvíz, súťaže)
          • Maľovanie na chodník.
          • Leto – príprava, rozhovor
          • Úprava triedy ideme na prázdniny.

           

          Celoročne

          • Zbieranie štuplíkov od pet fliaš – pomoc chorým deťom
          • Zapájanie sa do výtvarných akcií
          • Zapájanie sa do akcií školy.

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Príloha č. 2Tematické výchovné oblasti

           

          1. Vzdelávacia oblasť:
          1. V záujme pedagogickej starostlivosti, skvalitnenia prípravy na vyučovanie a ochrany pred negatívnymi javmi žiakov zo sociálne znevýhodneného rodinného prostredia vyjadriť aktivity smerom k rodičom.                                       T: stály
          2. Realizovať rôzne formy aktivít zameraných na podporu rozvoja záujmu o čítanie.

                                                                                                                             T: stály

          1. Vytvárať podmienky pre realizáciu voľno časových aktivít v dedinskej knižnici.

                                                                                                                              T: stály

          1. Pravidelnou návštevou dedinskej knižnice podnietiť záujem o knihu.      T: stály
          2. Činnosť organizovať na základe tvorivo humanistického prístupu k žiakom.

                                                                                                                              T: stály

          1. Akceptovať základné práva dieťaťa, rozvíjanie zmyslu pre plnenie požiadaviek, vytváranie základov osobnej zodpovednosti.                                             T: stály
          2. Viesť deti k spoločenskému stravovaniu, zásadám zdravej výživy, hygiene a stolovaniu, odstraňovať negatívne stravovacie návyky.                          T: stály
          3. Rozvíjať samostatnosť na príprave na vyučovanie a súčasne si vzájomne pomáhať.

                                                                                                                                              T: stály

           

          1.  Zdravý životný štýl
          1. Posilňovať zdravý životný štýl detí, realizovať program podpory zdravia, environmentálnej výchovy, ochrany a tvorby životného prostredia.        T: stály
          2. Pri organizovaní voľného času vychádzať z vnútorných potrieb dieťaťa, rešpektovať jeho osobnosť, citovú stránku, nezabúdať na záujmy a potreby dieťaťa.         

                                                                                                                                              T: stály

          1. Viesť deti k športovým aktivitám, rozvíjaniu ich telesnej zdatnosti, budovaniu vzťahu k telesnej kultúre i zapájaniu sa do športových aktivít.                 T: stály
          2. Športová vychádzka zameraná na environmentálnu a telovýchovnú oblasť. Správne dýchanie – kyslíková dráha.                                                               T: stály
          3. Športové aktivity – netradičné športy.                                                        T: stály
          4. Učíme sa hrou – rôzne aktivity.                                                                  T: stály
          5. Súťažné popoludnie na snehu – sánkovačka, motivačné hry, tvorba v snehu.

                                                                                                                                               T: zima

          1. Bezpečnosť na cestách – podujatie s pracovníkmi polície, alebo samostatne.

                                                                                                                                         T: október, jún

          1. Dopravná súťaž – semafor                                                                   T: október, máj
          2. Viesť žiakov k ochrane a skrášľovaniu životného prostredia, k hygienickým návykom, správnej výžive, prebúdzania lásky k prírode a rozvíjaniu environmentálneho povedomia.                                                                 T: stály
          3. Aktivity zamerané na prevenciu trestnej činnosti a rizikového správania. T: stály

           

          1. Estetická a technická oblasť:
          1. Výstavka ovocia a zeleniny.                                                                       T: október
          2. Jeseň a plody – výtvarná a pracovná záujmová oblasť.                              T: október
          3. Úcta k starším – darček                                                                               T: október
          4. Vianočné trhy – výrobky                                                        T: november, december
          5. Príprava aktivít na podujatie Karneval                                                   T: január
          6. Príprava darčekov k zápisu prvákov.                                                      T: marec
          7. Veľká noc – výstavka a výrobky                                                       T: marec, apríl
          8. V rámci Dňa detí – týždeň hier a zábavných súťaží.                              T: jún
          9. Zapájanie sa do rôznych výtvarných a tvorivých súťaží.                        T: stály

           

          1. Výchova k manželstvu a rodičovstvu:

          Výchovnovzdelávacia činnosť sleduje utváranie základných vedomostí, pomôcť žiakom v procese sebauvedomovania a sebaúcty, rozvíjaní tolerancie a zodpovednosti.

           

          Námety výchovnej práce:

           

          1. Rekreačná činnosť: Vychádzky zamerať na poznávanie a vnímanie života v prírode, využívanie netradičných pohybových aktivít. Odraz skutočného života, postoja k vlastnej osobe, odreagovanie od inštinktívnych prejavov, kamarátstvo, to umožňuje hra.
          2. V rámci odpočinkovej činnosti – voľné rozhovory s deťmi na rôzne témy o rodine, prírode, spoločnosti, počúvanie rozprávok, príbehov, situačné hry s cieľom vedieť počúvať druhého, vedieť komunikovať, asertívne správanie. Projektový zámer je možné sledovať vo všetkých formách výchovno-vzdelávacej činnosti.
          3. Záujmová činnosť

                         Pracovno-technická záujmová oblasť výchovy – poučenie žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri vykonaní všetkých činností v ŠKD. Rozvíjať pracovné činnosti a tvorenie podľa záujmov a schopností detí na základe vrodených predpokladov (nadanie, talent) v pracovnej oblasti. Pestovať a upevňovať návyky u detí pracovať samostatne v kolektíve, pestovať u detí cit pre krásu a estetiku.

                          Prírodovedná záujmová oblasť výchovy – rozširovanie poznatkov získaných na školskom vyučovaní, úzka spolupráca triednym učiteľom, formovať u detí schopnosť získané poznatky tvorivo využívať v ŠKD a v praxi, využívať environmentálnu výchovu a EKO hier v ŠKD.

           

          1. Zameranie ŠKD:
          •  Plná kvalifikovanosť vychovávateľky.
          • Ochota prijímať nové myšlienky a postupy zo strany učiteľov a vedenia školy.
          • Ochota vzdelávať sa a profesionalizovať svojou prácou.
          • Dobrá spolupráca s rodičmi, s učiteľmi, verejnosťou, sponzormi, spoločenskými organizáciami.

           

           

           

          Spracovala: Renáta Marčeková

           

  • Fotogaléria

      zatiaľ žiadne údaje